leerplein leerplein

WELKOM bij De Wilderen!

Ontwikkelkansen, eigenaarschap, krachtige leeromgeving en betrokkenheid!

Kindcentrum De Wilderen Kindcentrum De Wilderen

Welkom op de website van basisschool De Wilderen!

Graag proberen wij je op deze site zo goed mogelijke indruk te geven van wat je zoal van onze school kunt verwachten. Daarnaast maak je kennis met ons team! Wij heten je van harte welkom!

Wat vinden wij als school belangrijk? Hoe werken wij? En wat moet je nog meer weten over basisschool De Wilderen?

Wilderen Onderwijs Concept (WOC)  

Leerlingen op bassischool De Wilderen bieden wij ons vernieuwde onderwijsconcept, dat betekent: meer keuzemogelijkheden, aandacht voor talentontwikkeling, meer ruimte voor aanbod op niveau en eigenaarschap. 

Het Wilderen Onderwijs Concept (WOC) blijft net als het onderwijs altijd in ontwikkeling. Onze twee belangrijkste pijlers zijn; keuzemodules en het basisaanbod. 

Keuzemodules 

We onderscheiden ons door leerlingen mee te laten denken over het lesaanbod binnen een thema. Leerlingen verkennen een thema met hun leerkracht, bijvoorbeeld het kunst gerelateerde thema 'Oude meesters' en geven aan waar ze graag meer over willen weten. De input resulteert in diverse modules waaruit leerlingen zelf mogen kiezen.  

Dat organiseren we met:  

  • Keuzemodules binnen het aanbod van de wereld-oriënterende en creatieve vakken. 
  • Groeps-doorbrekend werken, samenwerken met andere leerjaren. 
  • Aanbieden van verschillende werk- en verwerkingsvormen gekoppeld aan de 21 -eeuwse vaardigheden. 
  • Afwisseling tussen inhoudelijk aanbod en activiteitenaanbod.
  • Inzet van experts; kennis en expertise van externen in de school halen zoals bijvoorbeeld een uitleg/les van boswachters, imker, timmerman, architect, vrachtwagenchauffeur, sterrenkundige, yogaleraar, programmeur, muziek- en dansschool en natuurlijk gebruik van kwaliteiten van leerkrachten. 

Moduleperiodes worden regelmatig met de aanwezigheid van ouders en belangstellenden afgesloten. Er zijn dan presentaties van kinderen, demonstraties, werkstukken, tekeningen, foto’s, luisterpresentaties en vooral héél erg veel enthousiaste kinderen, ouders en leerkrachten. 

Basisaanbod 

Het basisaanbod bestaat uit de basisvakken rekenen, taal, spelling en (begrijpend) lezen. Ook hier bieden we een aanbod op verschillende niveaus aan en sluiten we zoveel mogelijk aan bij de leerstijlen van leerlingen. 

Dat organiseren we met:  

  • Versterking basisaanbod; actief, spelend en bewegend aan de slag met tussendoelen en basisvaardigheden, groeps-doorbrekend werken, in-oefening op niveau, samenwerking op de leerpleinen: inzet beweeg- en leerpad en themahoeken. 
  • Differentiatie op instructieniveau en zelfstandige verwerking, oefentijd en oefenstof in verschillende (werk)vormen en aanbod op maat.  
  • Ondersteuning binnen en buiten de groep van leerkrachten en onderwijsassistenten: verlengde instructie, extra uitdaging (verrijking), plusklas, ondersteuning aan meertalige leerlingen. 
  • De samenwerking met ketenpartners; Fontys Hogeschool lerarenopleiding, Summa college opleiding onderwijsassistent. Externen in de schoolomgeving zoals onder andere Bibliotheek Eindhoven. 

Eigenaarschap  

We stimuleren betrokkenheid, creëren aanbod op niveau en maken leerlingen mede-eigenaar van het eigen ontwikkelingsdoel en modulewerk. Zo sluit het lesaanbod aan op de interesses en kunnen we kennis en vaardigheden uitbreiden.    

We hebben aandacht voor het werk en sociaal emotionele leerproces en begeleiden kinderen bij het zelfstandig reflecteren en ontdekken van hun kwaliteiten. 

We werken aan een positieve werkhouding en de executieve vaardigheden, ondersteund door 'De leidraad Leren leren' (hyperlink). Denk hierbij aan emotieregulatie, aandacht, doelgericht gedrag, flexibiliteit en planning/prioritering.    

Onderwijsontwikkelingen binnen ons onderwijsconcept 

  • Traject groep 1-2-3; intensieve samenwerking en verbinding tussen de groepen 1, 2 en 3 met daarbij de combinatiegroep groep 2/3. Wat levert het leerlingen op? Leerlingen werken samen op het uitdagende leerplein dat uitnodigt tot bewegend en spelend leren. Ze leren samenwerken en elkaar helpen. Doelen van alle leerjaren zijn verweven in het aanbod in de hoeken. Het beweeg- en leerpad kan met de creativiteit van de leerkrachten en leerlingen op 1001 manieren worden ingezet.  
  • Spelend en bewegend leren (binnen en buiten); waaronder het actief beweeg- en leerpad, heeft een vaste plek op het weekrooster vanaf groep 3.  
  • Gepersonaliseerd leren (GPL); we nemen leerlingen structureel mee in hun eigen leerproces d.m.v. eigenaarschap en leren reflecteren op eigen ontwikkeling.  
  • Integraal Kind Centrum; we werken onder één dak samen met Kinderstad (kinderopvang) en we bieden een aparte instroomgroep voor nieuwe kleuters.  
  • De plusklas: Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben dan de verrijking in de klas (altijd in overleg met de intern Kwaliteit Ondersteuner) gaan op maandag naar de plusklas (geclusterd: groep 3-4, 5-6, 7-8), hier krijgen ze thematisch verbredend en verdiepend aanbod, waarbij er onder andere extra aandacht is voor de ontwikkeling van de executieve functies. 

Kom een kijkje nemen!

Wordt uw kind 4 jaar? Nieuwsgierig naar onze basisschool? U bent van harte welkom om een bezoek te brengen aan onze school!

Plan een rondleiding